Bästa laddboxen

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar från bland annat Batteriexperten, Kjell & Company och Autoexperten. Mer information kring detta hittar du här.

En bra laddbox är ett måste för en elbilsägare

Eller måste och måste. Men det finns väldigt många fördelar med att ha en egen laddbox till bilen hemma som många inte vet om. Du kan se en laddbox som ett ‘smartare’ eluttag som har möjlighet att kommunicera med din bil och dess batteri. Detta gör att du kan optimera energiuttag, se status, timer, mm.

Visste du att det även finns risker med att inte ha en? Oavsett om du har en elbil eller en plug-in hybrid så kan du ladda snabbare, billigare och säkrare med en riktigt bra laddbox – men vilken ska man köpa?

Klicka här om du är osäker på vilken typ (1 eller 2) av laddbox du behöver.

OBS: Du vet väl om att du kan få bidrag från naturvårdsverket när du köper en laddbox? Mer information om det har vi samlat längst ner i artikeln. 

Bästa laddboxen för typ 1

#1 – HALO laddbox 3,7 kW + installation

bästa laddboxen

Oavsett vilken laddbox du bestämmer dig för kan du inte undgå en installation. Det är själva installationen många ryggar för, och det är fullt förståeligt. Det krävs att en behörig elektriker sköter installationen åt dig. 

Därför är vi stora förespråkare av Autoexpertens helhetslösning. Dom erbjuder både laddbox + installation via deras partner vilket är väldigt ovanligt. Perfekt för dig som bara vill att grejerna ska fungera, utan en massa extra planering. 

#2 – Garo GLB 3,7 kW

laddbox garo

#3 – Halo Wallbox 3.7

#4 – Halo Wallbox 7.4

Bästa laddboxen för typ 2

#1 – HALO laddbox 3,7 kW + installation

bästa laddboxen

Autoexperten har självklart även laddboxar typ 2 med installation i samma paket, och även här väljer vi att ranka den som det bästa. Mer information och vad som ingår i paketet hittar du hos Autoexperten. 

#2 – Garo GLB 22 kW 

bästa laddboxen garo

#1 Garo GLB 22 kW 

#2 – Charge Amps Halo 3.7

#3 – Charge Amps Halo 7.4

Laddbox typ 1 eller typ 2 - vad är skillnaden?

Precis som med mycket annat verkar de stora biltillverkare kunna komma överens om en standard för laddkontakten. Ett enkelt sätt att tänka på är att europeiska bilar kör med europeisk standard, det vill säga typ 2. Till den listan hör biltillverkare som BMW, Mercedes, Volvo, Volkswagen, Audi och några fler. Även bilmärken som Toyota, Hyundai m.fl börjar anpassa sina el/hybridbilar till europeiska marknaden genom att tillämpa typ-2 standard på dessa.

OBS: Visste du att du kan ansöka om upp mot 10.000kr i bidrag från naturvårdsverket för att installera en laddbox? Detta gäller dock endast för typ-2 bilar för tillfället. Läs mer om detta bidrag här.

Om du har en typ-1 bil kan du trots detta köpa en laddbox typ 2 och köpa till en laddkabel som har typ 1 till typ 2 adapter inbyggt. På så vis kan du ansöka om bidraget och nyttja typ 2 laddbox fast din bil har typ 1 kontakt.

Hur snabbt laddar en laddbox min bil?

Tänk på att det är bilen som bestämmer hur fort den laddar – du kan alltså inte ladda snabbare än vad din bil tillåter. Om du inte kör mer än ett par mil varje dag så behövs ingen superstark laddare, då kan du spara en peng och klara dig med en 3.7kw laddare.

  • 1-fas 16A ca 2 mil/timme
  • 1-fas 32A ca 4mil/timme
  • 3-fas 16A ca 5mil/timme
  • 3-fas 32A ca 10mil/timme

Undvik så gott det går att ladda från ett eluttag

‘Vanliga’ eluttag som du har hemma kan fungera bra som nödlösning, men de är inte anpassade för att klara hög belastning under långa tidsperioder. De relativt tunna kablarna i hus kan bli varma och det finns risk för brand. Dessutom kan du få skador i form av slitage genom att dagligen använda Mode-2 kabeln.

Mode-2 kabeln följer oftast med när du köper en el eller hybrid och bör endast användas vid absoluta nödfall eller om du inte kan ladda genom mode-1 på något annat sätt.

Hur installerar jag laddboxen?

Eftersom laddboxen måste installeras direkt in i elcentralen behöver detta göras av en behörig elektriker. Detta är relativt standardiserat och du kan få en snabb offert genom att kontakta din favoritelektriker.

Kan man montera en laddbox i alla miljöer?

Du kan placera din laddbox både inomhus och utomhus. I princip alla laddboxar är klassade med IP44, och IK08 vilket är det som behövs vid montering utomhus. Är man osäker på vilken klassning laddboxen har så finns det information om det hos respektive återförsäljare. 

Laddboxen kan placeras på en vägg, stativ eller fundament. 

Vad är skillnaden på kilowatt (kW) och kilowattimmar (kWh)?

Kilowattimme är ett mått man använder för att beskriva storleken på t.ex. ett batteri. Kilowatt är istället ett mått för effekt. Mängden kilowatt anger hur snabbt laddaren kan ladda upp batteriet i bilen. 

Kan man ta bort ett befintligt eluttag och sätta dit laddboxen?

Nej det ska man inte göra. Laddboxen ska vara kopplad direkt från elcentralen i bostaden. Det är därför en erfaren elektriker krävs vid installationen. 

Kan man inte bara använda kabeln som följer med bilen?

Nej det bör man inte göra, endast vid nödfall. Kabeln som följer med elbilen är bara en akut-kabel, och är inte tillverkad för daglig användning överhuvudtaget. 

Mer matnyttig information hittar du hos tillverkarna själva, t.ex. Garo. Dom har även publicerat en kort film där dom svarar på dom vanligaste frågorna kring laddboxar idag. 

Om våra rekommendationer: Vi utgår ofta från egna erfarenheter & tredjepartsinformation online (recensioner, popularitet i butiker, aggregering av andra tester, m.m.). Resultat är således vår subjektiva bedömning och och ska inte ses som ren fakta, utan helt enkelt vår åsikt.

Räkna ut förbrukning

Felsökning

Återförsäljare av batterier i Sverige

Senaste om batterier

Senaste om laddare

Återvinn dina batterier!

Ta reda på vart du återvinner dina gamla batterier hos Håll Sverige Rent (HSR)

Om oss

Vi är ett par motor & fiskeentusiaster som tycker det här med batterier & laddare är riktigt spännande. Vi har lång branscherfarenhet och älskar att kunna dela med oss av vår kunskap i ämnet.

Batterityper