Ett marinbatteri kan vara tillverkat för två olika syften. Antingen för att starta en båtmotor eller driva en elmotor och andra elektroniska apparater ombord. I den här artikeln har vi granskat marknadens utbud och listar de främsta alternativen för er båtägare.
Vi förklarar även vad som skiljer dessa batteriet åt, och var Dual Purpose-batterier innebär.
Det är inte första gången vi fördjupar oss i marinbatterier. Vi har tidigare skrivit om batterier till Minn Kota-motorer, och även vad fritidsbatterier egentligen innebär – och hur dessa också kan användas i t.ex. en båt. Men i den här artikeln kikar vi på renodlade marinbatterier och kartlägger de absolut bästa kandidaterna inför sommarsäsongen.
Dom bästa Marinbatterierna
Vinnare: Optima Yellow Top är det bästa marinbatteriet
- Optima Yellow Top – 75Ah / 975 CCA
- Exide Marin Multifit – 75Ah / 760 CCA
- Optima Blue Top – 55Ah / 765 CCA
- Varta Professional Marine – 85Ah / 800 CCA
- Global Marine – 85Ah / 570 CCA
Vi har fördjupat oss i dessa batterier och förklarar längre ner varför vi tycker Optima Yellow Top är det mest kompletta marinbatteriet. Vi går även igenom de olika batterityperna, och hur du håller ditt batteri i toppskick även under vintern.

#5 Global Marine

Mått: 258 x 174 x 200
Batterityp: Underhållsfritt calcium/calcium
Amperetimmar: 85Ah
Startström: 570 CCA
Typ av produkt: Start/förbrukning
Först ut har vi vårt absolut mest prisvärda alternativ. Det är ett batteri främst framtaget som startbatteri, men med något bättre förbrukningsegenskaper samtidigt. Det är definitivt inget batteri för att driva en bodel i båten, men har man inte särskilt många elektroniska apparater kan det vara tillräckligt. Det har inga problem att till exempel starta en halvstor båtmotor, samtidigt som det förser ekolodet med ström. Om man sällan är ute på vattnet, med ändå vill åt ett bra marinbatteri kan det här vara modellen för just det. Det är också till skillnad från övriga batterier även det billigaste alternativet, trots sin otroliga kapacitet och kvalitet.
#4 Global Fritidsbatteri

Mått: 278 x 175 x 190
Batterityp: Underhållsfritt SMF-batteri
Amperetimmar: 75Ah
Startström: 640 CCA
Typ av produkt: Start/förbrukning
Troligtvis det vanligaste batteriet vi tänker på när vi hör ordet marin & fritidsbatteri. Ett 75Ah fritidsbatteri i den här storleken är väldigt vanligt att se på hyllan ute hos dom flesta grossisterna. Det är för att batteriet helt enkelt uppfyller mångas önskemål & användning. Det är inte suveränt på någonting, men duger gott för det mesta. Tänk på att det här batteriet inte vill tömmas helt och hållet. Det är kanske främst ett hybridbatteri då det har egenskaper för att starta fordon och användas till förbrukning. Billigt och bra och täcker flera behov!
#3 Optima Blue Top

Mått: 260 x 175 x 225
Batterityp: AGM
Amperetimmar: 55Ah
Startström: 765 CCA
Typ av produkt: Start/förbrukning
Äntligen har vi listans första AGM-batteri. Och det förvånar säkert ingen att vi valt ett Optima Blue Top här. Optima är marknadsledande inom marinbatterier, och har en uppsjö av bra kandidater till de flesta båtar. Just det här batteriet är till för både start och förbrukning. Även fast det här batteriet storleksmässigt är det minsta vi tittat på, så erbjuder det fortfarande imponerande hög startström (765 CCA) tillsammans med 55Ah. Det här är det bästa marinbatteriet till mindre båtar.
Du kan förvänta dig stadig förbrukning och mer laddningar med det här batteriet än traditionella syrabatterier. Har du en mindre båtmotor med elektronisk utrustning som ekolod, stereo, pumpar och GPS räcker det här batteriet länge.
#2 Exide Marine Multifit

Mått: 208 x 173 x 197
Batterityp: AGM
Amperetimmar: 75Ah
Startström: 760 CCA
Typ av produkt:Start/förbrukning
Exide Marine Multifit är ett suveränt batteri för dig som vill åt mycket kraft i ett relativt litet batteri. Det har inte i närheten av kapaciteten i CCA som ett Optima Yellow Top, men samma amperetimmar. Batteriet är likt dom andra helt underhållsfritt och av AGM-modell. Det är stöttåligt, står emot stora vibrationer och är tillverkat som både start & förbrukningsbatteri. Anledningen till att vi väljer det gula Optima-batteriet framför det här är priset. Prisskillnaden är inte särskilt stor och lägger man till lite får man ett Optima-batteri som är betydligt starkare.
#1 Optima Yellow Top

Mått: 325 x 165 x 238 mm
Batterityp: AGM
Amperetimmar: 75 Ah
Startström: 975 CCA
Typ av produkt: Dual Purpose
Sist ut har vi vår vinnare. Optima Yellow Top 75Ah är både listans mest kraftfulla batteri och det mest prisvärda. Att köpa ett Optima-batteri i den här klassen är en investering. Du får ett batteri med lång livslängd och många djupurladdningar. Med 975CCA är det likvärdigt i styrka som ett lastbilsbatteri – som då är tre gånger så stort.
Om du väljer ett gult Optima behöver du inte ha ett dedikerade start & förbrukningsbatterier i båten. Det här batteriet klarar både och. Ett Yellow Top lämpar sig till all typ av förbrukning ombord. Det passar perfekt i kombination med ankarspel och bogpropeller t.ex. Vill du undvika batteriproblem på sjön är det här det säkra kortet. Det bästa marinbatteriet alla kategorier.
Vilken batterityp passar bäst till båten?
Alla batterier vi gått igenom här förutom batteriet från Global och Varta är så kallade AGM-batterier. AGM-batterier är torra batterier utan flytande syra och samtidigt stöttåliga. AGM-batterier har väldigt många fördelar gentemot traditionella syrabatterier och är idag den batterityp som passar bäst för det marina. Om du vill fördjupa dig ytterligare i fördelarna och egenskaperna av AGM-batterier kan du göra det här.
Vanliga frågor om marinbatterier
Hur underhåller man bäst ett marinbatteri?
Det bästa du kan göra är att underhållsladda batteriet under vintern. Köp en CTEK smartladdare och koppla på batteriet. Om du vill kan du låta laddaren sitta på hela vintern. Laddaren håller batteriet på 95% laddning konstant, vilket gör att batteriet håller sig i toppskick tills nästa säsong.
Hur många batterier kan man ha i båten?
Det är du som avgör hur många batterier du behöver i båten. Vanligt är att man har ett par stycken, som gör olika saker. Du kan ha ett dedikerat startbatteri och tre andra batterier till båtens elektroniska utrustning. Det är båtens utrustning och storlek som avgör hur många batterier som krävs.
Vart ska man förvara batteriet under vintern?
Eftersom båtsäsongen är relativt kort behöver man förvara sina båtbatterier någonstans under vintern. Rekommenderat är inomhus. Garaget funkar bra förutsatt att det aldrig blir några minusgrader där.
Kan ett förbrukningsbatteri också starta en båtmotor?
I teorin ja. Men det är inte rekommenderat. Ett renodlat förbrukningsbatteri har alltid sämre startström än ett Dual Purpose-batteri.
Vad innebär Dual Purpose-batterier?
Det är batteriet tillverkade för att både starta och förse båten med ström. Du kan alltså använda batteriet att starta din utombordare, samtidigt som det driver båtens elektroniska utrustning.
Vilken laddare ska man använda till marinbatterier?
Välj en laddare med AGM-läget om du har AGM-batterier. Se till att laddaren klarar av mängden amperetimmar. Om du har tre batteriet parallellkopplade behöver du addera respektive batteris amperetimmar. Exempel: Har du tre Optima Yellow Top på 75Ah behöver du en laddare som klarar av att ladda batteriet upp till 225 Ah.
Hur monterar man marinbatterier?
Det kan se helt olika ut i varje båt. Vissa båtar har dedikerade utrymmen för batterier, medans andra båtar kräver att du sitter i en batterilåda. Sen beror det också på båtens storlek. I dom flesta större båtar har man fler än ett batteri som ansvarar för olika områden på båten. Vanligt är att ha ett dedikerat startbatteri, och ytterligare några stycken dedikerade förbrukningsbatterier. För att ge er en inblick hur det kan se ut kan ni titta på filmsnutten nedanför.