Hur funkar ett SMF-batteri?
Det är en bra fråga. För en vanlig person som inte är särskilt insatt blir det lätt ganska förvirrande med alla dessa batterityper och deras förkortningar.
Vi tidigare skrivit om AGM-batterier, GEL-batterier samt EFB-batterier och nu avslutar vi med SMF-batterier. Detta för att ge er grundläggande information när det är dags för nästa batteri till bilen. Ett SMF-batteri är underhållsfria batterier, precis som dom andra. SMF står för Sealed Maintenance Free. Det innebär alltså att man inte behöver fylla på vatten. Men till skillnad från AGM-batterier innehåller batteriet fortfarande flytande syra, och kan därför endast monteras stående. Det är inte heller stöttåligt, och passar därför inte särskilt bra i båtar till exempel.
SMF-batterier bygger på kalcium/kalcium-teknologin som innebär att vätskeförlusten är runt 80% lägre än hos standardbatterier, och även urladdningen är lägre. Det är därför dom tillverkas och marknadsförs som underhållsfria.
SMF-batterier är alltså ett något mer avancerat standardbatteri. Men det betyder inte att dom inte gör jobbet. I vanliga bilar utan moderna funktioner som till exempel start/stopp-funktion passar SMF-batterier fortfarande bra. Dom är prisvärda, och levererar den startström som dom flesta bilar behöver.
Här nedanför kan du snabbt se om det finns några SMF-batterier tillgängliga till just din bil. (extern länk till batteriexperten)
Vilka batterityper är bäst?
Om vi rankar alla batterityper mot varandra blir listan följande:
- AGM
- GEL
- EFB
- SMF
- Vått blybatteri (ej underhållsfritt)
Dom kostar också därefter, och i slutändan är det ändamålet som avgör vilken batterityp som passar bäst. Är det just ett bilbatteri du är ute efter är SMF-batterier ett bra val. I princip alla större batteritillverkare erbjuder SMF-batterier idag.