Hur funkar AGM-batterier?
AGM-batterier har blivit ett allt mer hett diskussionsämne bland fordonsägare dom senaste åren. Detta på grund av deras uppenbara fördelar som vi kommer gå igenom i den här artikeln. Först och främst börjar vi med att reda ut:
Vad är ett AGM-batteri?
AGM står för Absorbent Glass Material och är ett slutet underhållsfritt batteri med en fin glasfibermatta mellan blyplattorna som all vätska, både syran och elektrolyten är bunden i. Det gör att batteriet är fri från överflödig vätska, och kallas därför ibland det torra batteriet.
Eftersom batteriet är tillverkat på det sättet, är det också väldigt tåligt mot stötar och vibrationer. Därför passar AGM-batterier extra bra i skotrar, motorcyklar och båtar.
AGM som startbatteri & förbrukning
Ett AGM-batteri lämpar sig lika bra som startbatteri till förbrukning. Det finns några avgörande fördelar med att använda ett AGM-batteri i sin bil eller båt:
- Helt fritt från läckage
- Klarar urladdningar bättre
- Det är helt underhållsfritt
- AGM-batterier är stöttåliga och tål vibrationer
- Batteriet har längre livslängd.
- Bättre kapacitet att levererar ström under längre tid
- Väger inte lika mycket
- Tåliga mot både extrem värme & kyla
- Lägre självurladdning
- Sulfateras inte lika mycket
- En investering
- Kan inte explodera
Den enda nackdelen ett AGM-batteri har gentemot traditionella batterier är priset. Dom kostar alltid mer, men håller också betydligt längre. Så det är plånboken som avgör. Är man osäker på vilket batteri man bör satsa på rekommenderar vi våra andra guider om EFB-batterier, GEL-batterier & SMF-batterier.
Varta har publicerat en liten enkel video som förklarar mer ingående vad ett AGM-batteri är och hur tekniken fungerar.