Vad behöver man tänka på?
Ett ATV-batteri skiljer sig inte särskilt mycket från ett MC-batteri rent storleksmässigt. Men prestandamässigt kan dom skilja sig en hel del. Ett ATV-batteri behöver förutom att vara extra kraftfullt, även gärna vara stöttåligt. Många av oss med fyrhjulingar använder dessa året runt, och därför blir kraven på batteriet automatiskt högre. Vill man åt det bästa ATV-batteriet finns det i princip bara två batterityper man kan välja mellan, och det är AGM eller GEL-batterier.
Av dessa två är det den förstnämnda vi föredrar. Vi har tagit upp fördelarna med AGM många gånger här på sajten, och dedikerat en egen artikel om ämnet. Men dom konkreta fördelarna man får med ett AGM-batteri är följande:
- Läckagefritt
- Ingen flytande syra
- Tåligt mot djupa urladdningar
- Underhållsfritt
- Stöttåligt och klarar vibrationer bättre än traditionella batterier
- Bra vid extrem värme samt kyla
- Skydd mot sulfatering (håller livslängden bättre)
- Har ofta en kraftfull starteffekt (vilket oftast krävs för ATV)
Ett AGM-batteri är alltså som gjort för att sitta inuti en ATV, och det är också anledningen till batteritypen blivit så populär hos ATV och motocrossägare dom senaste åren.
Det går att köpa fina märkesbatterier i flytande syra också, till ett lägre pris. Men det är bortkastade pengar.. Undvik batterier med flytande syra. Det är inte optimalt för ATV eller liknande terrängfordon. Dom klarar inte vibrationerna helt enkelt.
Vilket batteri passar till min ATV?
Storleken kan variera mycket från ATV till ATV. För att undvika att köpa fel batteri behöver du läsa av beteckningen på det befintliga batteriet. Beteckningen kan variera något beroende på vilken tillverkare batteriet har, men oftast är dom väldigt lika. Här är tre exempel:
- CB12A-A = YB12A-A
- CB10A-A2 = YB10A-A2
- EGC22-12 = REC22-12
Beteckningarna menar exakt samma batteri och storlek, men tillverkarna har valt att använda olika bokstäver i början. Batteriernas mått redovisas också alltid, och för er med mycket plats är ett större batteri att föredra. Köp så stort batteri ni får plats med – det tjänar man på i längden, och kan också ibland vara det billigaste alternativet.
#4 YTX14-BS – 12Ah AGM
Mått: 150 x 87 x 145
Amperetimmar: 12Ah
Startström: 270 CCA
Volt: 12
Först ut har vi även det minst kraftfulla batteriet. Det är helt slutet AGM-batteri, men riktigt fina egenskaper. Med tanke på batteriets blygsamma storlek är startströmmen på 270 CCA riktigt imponerande. Ett vanligt syrabatteri i samma storlek kan inte komma upp i den prestandan. Batteriet är väldigt standard, och återfinns förutom i fyrhjulingar även i motorcyklar och skotrar. Har man gott om plats för ett större batteri rekommenderar vi det. Men det här är det bästa ATV-batteriet för er som inte kan använda ett större.
#3 YTX20HL-BS – 18Ah AGM
Mått: 175 x 87 x 155
Amperetimmar: 18Ah
Startström: 350 CCA
Volt: 12
Här har vi ett till väldigt vanligt förekommande batteri. Ett batteri som passar till mycket, men som gör sig perfekt för fyrhjulingar där en hög startström krävs. 350 CCA är riktigt bra, och tillräckligt med kraft för att starta en mindre personbil en varm sommardag. Batteriet är stöttåligt, underhålls fritt och helt slutet. Perfekt året runt.
#2 YIX30L-BS – 30Ah AGM
Mått: 150 x 87 x 145
Amperetimmar: 30Ah
Startström: 420 CCA
Volt: 12
Här finner vi ett lite större alternativ. Det är ett batteri som erbjuder både rikligt med amperetimmar tillsammans med en hög starteffekt. 30Ah i ett sånt litet batteri är väldigt bra, och perfekt för dig som arbetar mycket med ditt fordon, och kör andra elektriska apparater på batteriet – t.ex. en vinsch.
#1 YTX24HL-BS – 24Ah AGM
Mått: 205 x 87 x 162
Amperetimmar: 24Ah
Startström: 450 CCA
Volt: 12
Sist ut har vi kraftpaketet. Faktum är att 450 CCA som det här batteriet avger är lika mycket som krävs för att starta en mindre Volkswagen Golf. Det här batteriet skulle rent teoretiskt sätt kunna sitta i en liten personbil utan större bekymmer. Där batteriet däremot inte håller måttet är antalet amperetimmar som är för snålt för en bil. Men för en ATV är det optimalt, och får man plats med det här batteriet är det bara att slå till. Sett till priset kontra egenskaperna är det svårt att hitta ett mer prisvärt batteri. Enligt oss det bästa ATV-batteriet.
Vanliga frågor om ATV-batterier
Hur underhåller man bäst sitt batteri?
Det absolut bästa du göra är att köra mycket. Ett batteri mår inte bra av att bli stående, och behövs användas för att hålla livslängden. Kör man fyrhjulingen sällan behöver man ladda batteriet emellanåt.
Vilken volt har ett fulladdat ATV-batteri?
Ett fulladdat batteri i bra skick ska ha en spänning mellan 12,7 till 12,8 Volt. Det gäller alla 12-volts batterier så det är inget unikt för just ATV-batterier.
Vilken volt har ett dåligt ATV-batteri?
Om batteriet visar en spänning mellan 11 och 12,6 volt är det dåligt. Det behöver inte vara helt trasigt, men det är rejält använt och behövs med största säkerhet bytas ut framöver.
Vilken volt har ett trasigt ATV-batteri?
Om spänningen är under 11 volt när du mäter det efter laddning är troligtvis en cell trasig. Det kan även bero på sulfatering. Men oavsett är det bara att kasta. Allt under 11 volt visar att batteriet är helt förbrukat.
Måste man underhållsladda ett ATV-batteri?
Om du endast använder din fyrhjuling ibland kan det vara klokt att underhållsladda mellan gångerna. Detta för att undvika att batteriet förbrukas i förtid. Är du osäker på vilken laddare du bör ha rekommenderar vi vår artikel om ämnet. Köper du ett AGM-batteri är självurladdningen betydligt lägre än hos traditionella syrabatterier.
Kan man att låta laddaren vara påkopplad under vintern?
Ja, förutsatt att du har en smart batteriladdare som t.ex. en CTEK.