Hitta rätt batteri till Opel Astra
Opel Astra har sen 1991 tillverkats i fem generationer och är de facto en av Sveriges vanligaste personbilar. Astran har sina rötter hos Opel Kadett som tillverkades från 1936, där sista modellen kallades “Kadett E” och Astran tog namnet “Astra F” och därmed utgår i alfabetiskt ordning. Bilen tillhör mellanklass till liten mellanklass. Den tillverkades för att konkurrera mot med Volkswagens Golf.
Nedan hittar du de tre vanligaste batterierna till Opel Astra som vi har sammanställt. Men det absolut enklaste du kan göra är att använda verktyget nedan för att hitta rätt batteri till din bil direkt hos butik!
Fyll i ditt regnummer så kommer du automatiskt presenteras med de bästa batterierna till din Opel Astra! (extern länk till Batteriexperten)
Oavsett vad du väljer bör du vara tacksam, då ett batteri till en Opel Astra inte alls kostar så mycket – till skillnad från många andra modeller. Tyska biltillverkare använder generellt endast standardstorlekar på batterier till sina bilar.
Längst ner i artikeln fördjupar vi oss vanliga frågor som dyker upp vid ett batteribyte. Vi tar även upp frågor som startström, amperetimmar & laddning.
#3 Global EFB-batteri 65Ah – Dieselmodeller

Mått: 278 x 175 x 175
Batterityp: EFB
Amperetimmar (Ah): 65Ah
Startström (CCA): 650
Opel Astra, oavsett modell, är ingen muskelbil direkt, och det blir snabbt tydligt när man tittar på deras rekommendationer för batterier. Det finns åtskilliga modeller, med lika många motorer – men nästan alltid är det den här storleken av batteri som rekommenderas till diesel. Just den här storleken finns i förutom 65Ah, även i 75Ah och 80Ah. Har du en dieselvärmare i bilen, eller kör mycket stadskörning bör du välja så höga amperetimmar du kan.
Det här är ett helt underhållsfritt EFB-batteri, som levereras laddat och klart. Längre ner i artikeln visar vi även hur ett batteribyte går till – för er som aldrig gjort det förut.
#2 Global SMF-batteri 62Ah – Bensinmodeller

Mått: 242 x 175 x 190
Batterityp: SMF
Amperetimmar (Ah): 62Ah
Startström (CCA): 530
Här har vi ett något mindre batteri som är vanligt förekommande i Astras bensinmodeller. Just den här modellen är minst lika vanlig hos andra tyska märken, som BMW, Mercedes och Volkswagen. Batteriet är helt underhållsfritt i SMF-typ. Kör man mycket stadskörning bör man troligtvis titta på ett något större batteri, men för dom flesta duger det här gott.
#1 Global SMF-batteri 62Ah – Äldre bensinare

Mått: 242 x 175 x 175
Batterityp: SMF
Amperetimmar (Ah): 62Ah
Startström (CCA): 530
Vi avslutar med det minsta batteriet i klassen. Det här batteriet används främst för dom minsta modellerna av Opel Astra, och framförallt dom tidiga bensinarna. För att vara säker på att få hem rätt batteri rekommenderar vi att du även söker via registreringsnummer. Astra är en serie bilar som tillverkats så länge att det garanterat finns undantag. Det här är ett väldigt enkelt batteri till Opel Astra, som passar dom flesta äldre modeller. 62Ah är väldigt bra sett till hur litet batteriet faktiskt är storleksmässigt.
Vanliga frågor om batterier till Opel Astra
Hur laddar man ett bilbatteri?
Det är inte alls särskilt svårt, men det kan kännas nervöst om man aldrig gjort på egen hand förut. Även om det är enkelt att byta batteri i bilen själv, är det desto svårare att förklara. Därför har du klippet ovanför till hands, där dom enkelt visar hur du går tillväga & vad du behöver ha i åtanke vid ett batteribyte.
Om du är osäker på om ditt bilbatteri faktiskt är förbrukat rekommenderar vi vår batteriguide för det.
Vilken batterityp är bäst?
När du söker via registreringsnumret kommer du garanterat få några olika förslag. Ofta är det batteritypen som skiljer dessa åt, och det du kan ha i åtanke är följande:
- AGM-batteri: Bäst
- EFB-batteri: Bättre
- SMF-Batteri: Bra
Kan man använda vilket batteri som helst?
Man kan använda vilket batteri som helst förutsatt att man har plats för det. Men det är inte optimalt. Man bör köpa ett batteri som rekommenderas för just din modell. Kör man mycket stadskörning är det fördelaktigt att köpa ett större batteri, då batteriet sällan hinner laddas när man kör korta sträckor.
Hur viktig är startströmmen?
Startströmmen som anger i CCA eller EN är ett mått man tagit vid -18. Det är för att batteriet ska kunna leverera en viss kraft även när det är riktigt kallt ute. Oavsett modell så kräver bilar en viss startström för att starta, och därför är det viktigt att man håller sig inom dessa ramar.
Vad innebär polställning 0?
Polställning innebär att pluspolen sitter på höger sida på batteriets framsida. Det är en europeisk standard. I USA och delar av Asien använder man sig istället av polställning 1 – vilket innebär att pluspolen sitter på vänster sida istället. Köper du ett batteri till din Astra med fel polställning kommer du inte kunna montera det ordentligt. Kablarna från motorn kommer inte räcka till.
Måste batteriet underhållsladdas?
Om man kör mycket stadskörning och korta sträckor kan batteriet behöva stödladdas emellanåt. När man kör bilen laddas batteriet kontinuerligt av generatorn i bilen. Men kör man bara korta sträckor hinner generatorn aldrig ladda batteriet ordentligt. Till slut går batteriet sönder, och det vill man förstås undvika. Därför kan det vara fördelaktigt att ha en separat laddare att koppla på ibland.
Har dieselbilar större batterier?
Svar ja. Dieselbilar har i regel alltid större batteri, då det krävs med styrka för att få igång bilen.
Behövs det ett större batteri om man har dieselvärmare?
Absolut! Dieselvärmare är ofta den bidragande faktorn till att batterier slits ut i förtid. Har man en dieselvärmare i bilen bör man välja det största batteriet man kan. När dieselvärmaren är igång så drar den kraft från batteriet direkt. Samtidigt som batteriet inte får någon laddning då bilen står stilla.